© Borgis - Nowa Stomatologia 1-2/2000, s. 34-35
Iwona Sobiech, Jadwiga Sobol-Kober, Aleksander Remiszewski, Piotr Sobiech
Ocena procesu dydaktycznego w roku akademickim 1998/99 przez studentów V roku oddziału stomatologii*
Didactic process evaluation by V year students in Pedodontic Department of Medical Academy in Warsaw (1998/99)
z Zakładu Stomatologii Dziecięcej Instytutu Stomatologii Akademii Medycznej
Kierownik Zakładu: dr n. med. Aleksander Remiszewski
Od kilku lat w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej przeprowadzane są badania ankietowe wśród studentów V roku stomatologii mające na celu ocenę przez nich procesu dydaktycznego. Wyniki są dokładnie analizowane, a nasuwające się wnioski stają się wskazówkami na kolejny rok akademicki i stanowią podstawę do wprowadzania zmian, które z punktu widzenia studentów ulepszą proces dydaktyczny.
Materiał i metoda
W roku akademickim 1998/99 po zakończeniu zajęć klinicznych, a przed egzaminem dyplomowym wśród 82 studentów V roku przeprowadzono badania ankietowe dotyczące dydaktyki prowadzonej w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej ISAM w Warszawie. Ankieta była anonimowa i zawierała 7 pytań, na które odpowiadali studenci posługując się skalą ocen od 1 do 6.
Wyniki i ich omówienie
W tabeli 1 przedstawiono ocenę korzyści wyniesionych z zajęć klinicznych. Na 82 studentów 44 dało ocenę celującą, jedna osoba dostateczną (średnia ocen wyniosła 5,46).
Tabela 1. Ocena korzyści wyniesionych z zajęć klinicznych.
| Ocena korzyści wyniesionych z zajęć klinicznych | Razem studentów | Średnia |
Ocena | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | | 5,46 |
Liczba studentów | 0 | 0 | 1 | 4 | 33 | 44 | 82 | |
Tabela 2 dotyczyła oceny korzyści wyniesionych z zajęć seminaryjnych. Dominująca (33 studentów) była ocena bardzo dobra, 3 osoby dały ocenę dostateczną (średnia ocen wyniosła 5,07).
Tabela 2. Ocena korzyści wyniesionych z zajęć seminaryjnych.
| Ocena korzyści wyniesionych z zajęć seminaryjnych | Razem studentów | Średnia |
Ocena | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | | 5,07 |
Liczba studentów | 0 | 0 | 3 | 17 | 33 | 29 | 82 | |
Punkt trzeci ankiety dotyczył oceny asystentów pod względem:
– wiedzy – dominowała ocena celująca (52 studentów); średnia ocen wyniosła 5,6 (tab. 3)
Tabela 3. Ocena asystentów pod względem poziomu ich wiedzy.
| Ocena asystentów pod względem poziomu ich wiedzy | Razem studentów | Średnia |
Ocena | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | | 5,6 |
Liczba studentów | 0 | 0 | 0 | 3 | 27 | 52 | 82 | |
– zdolności przekazywania wiedzy – 35 studentów dało ocenę celującą; średnia ocen wyniosła 5,2 (tab. 4)
Tabela 4. Ocena asystentów pod względem przekazywania wiedzy.
| Ocena asystentów pod względem przekazywania wiedzy | Razem studentów | Średnia |
Ocena | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | | 5,2 |
Liczba studentów | 0 | 0 | 1 | 16 | 30 | 35 | 82 | |
– stosunku do studenta – dominowała ocena celująca 36 studentów; średnia ocen wyniosła 5,2 (tab. 5)
Tabela 5. Ocena asystentów pod względem stosunku do studenta.
| Ocena asystentów pod względem stosunku do studenta | Razem studentów | Średnia |
Ocena | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | | 5,2 |
Liczba studentów | 0 | 0 | 4 | 11 | 31 | 36 | 82 | |
Ocenę organizacji zajęć klinicznych przedstawia tabela 6. Ocenę celującą wybrało 40 studentów przy średniej ocen 5,3. 68 studentów było zadowolonych z organizacji i programu zajęć klinicznych. Pozostali zaproponowali:
– zwiększenie liczby godzin i czasu trwania zajęć klinicznych;
– zróżnicowanie zabiegów;
– zmniejszenie liczby najmłodszych pacjentów oraz dzieci trudnych do leczenia;
Powyżej zamieściliśmy fragment artykułu, do którego możesz uzyskać pełny dostęp.
Mam kod dostępu
- Aby uzyskać płatny dostęp do pełnej treści powyższego artykułu albo wszystkich artykułów (w zależności od wybranej opcji), należy wprowadzić kod.
- Wprowadzając kod, akceptują Państwo treść Regulaminu oraz potwierdzają zapoznanie się z nim.
- Aby kupić kod proszę skorzystać z jednej z poniższych opcji.
Opcja #1
29 zł
Wybieram
- dostęp do tego artykułu
- dostęp na 7 dni
uzyskany kod musi być wprowadzony na stronie artykułu, do którego został wykupiony
Opcja #2
69 zł
Wybieram
- dostęp do tego i pozostałych ponad 7000 artykułów
- dostęp na 30 dni
- najpopularniejsza opcja
Opcja #3
129 zł
Wybieram
- dostęp do tego i pozostałych ponad 7000 artykułów
- dostęp na 90 dni
- oszczędzasz 78 zł
Pozostałe artykuły z numeru 1-2/2000: